15.11.2014

Gołabki II


    Już pisałam posta odnośnie Gołąbków. Tym razem wyszły pyszniejsze. Prosty przepis.
Proste i tanie danie obiadowe.
Chwalił je mój mąż i tata. Jadły ze smakiem też dzieci :)



Składniki:
Wychodzi na około 20 gołąbków.
  • główka kapusty (dużej)
  • 0,5 kg mięsa mielonego z szynki
  • 0,5 kg mięsa mielonego wołowego
  • szklanka ryżu
  • sól 
  • pieprz
  • różne przyprawy - liść laurowy, ziele angielskie, kminek, cząber
  • kostka mięsna lub bulion


Przygotowanie:
Kapustę należy sparzyć. 
Najlepiej zrobić to od razu. Trochę to twa.
Ja gotuję wodę w dużym garnku i umieszczam tam całą główkę kapusty. Nabijam koło jej głąba  (twardej części) widelec, żeby móc nią manewrować. Stopniowo odcinam nożem kolejne sparzone liście.W tym czasie możemy zająć się farszem. Ja robiłam wszystko na raz :P
Uwaga - trzeba uważać, żeby nie uszkodzić liści.

Gdy liście troszkę przestygną powinniśmy nożem usunąć zgrubienie, ale nie całkiem. Chodzi o to żeby liście łatwo się zawijały wypełnione już mięsno-ryżowym farszem.

Farsz.
Mięsa połączyć i przyprawić solą i pieprzem.
Ryż ugotować w osolonej wodzie. Proporcje 1:2 czyli 1 szklanka ryżu na 2 szklanki wody. Chociaż ja zwykle daję więcej wody, bo ryż ją "wypija" i potem się przypala spód.
Ryż płuczę w wodzie i potem dodaję go do wrzącej wody i gotuje koło 20 min. od czasu do czasu mieszając. W razie co dolewam wody do garnka.
Gdy ryż już się ugotuje dodajemy go do mięsa i mieszamy wszystko razem. Kontrolujemy smak i w razie co dodajemy sól i pieprz.
W sparzone i miękkie liście nakładamy farsz (tak by nic nie wyłaziło bokiem). I zawijamy Sposób na zawijanie poniżej.

 Sposób zawijania






Gołąbki układamy ciasno w garnku. 
Na dnie warto położyć liście kapusty, żeby nic się nie przypaliło.

Zalewa:
Tak ułożone gołąbki zalewamy bulionem lub wywarem z kostki mięsnej. Po to, żeby całość nabrała smaku. Wystarczy jedna kostka, która rozpuszczamy w 0,5 litra gorącej wody. Dzięki temu całość szybciej się zagotuje. Doprawiamy wszystko przyprawami i na wierzchu kładziemy liście kapusty. Przykrywamy garnek pokrywą (ja używam garnków firmy TermoStar, w których mam pokrywę szybkowarową dzięki temu szybko się wszystko gotuje).
Gotujemy gołąbki 1 - 1,5 godziny, tak by kapusta była całkiem miękka.
Podajemy z sosem lub z ketchupem (my tak jemy).

Życzę Smacznego :)


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz